Tar en liten tur hver dag

Publisert
Tekst: Linn Elise Jakhelln – Foto: Gard Eirik Arneberg

– Jeg må ta meg en liten gåtur hver dag, ellers er det en dårlig dag, forteller Viggo Saga. Da han ble pensjonist for rundt ti år siden, begynte han å gå mer på tur. Det har han fortsatt med siden.

– I det daglige tar jeg beina fatt og starter turen hjemmefra. Jeg er heldig og bor i nærheten av et fint stiområde, sier ham.

De siste årene har han også vært aktiv i turgruppa Senior Kongsberg DNT. Det var en nabo som først dro ham med i turgruppa.

–  Det beste med turene er at man kommer seg ut og får beveget seg, og at man kan være sosial og treffe andre folk, forteller Viggo.

Ute med turgruppa oppdager han også nye steder, og går stier han ikke vanligvis ville ha gått. Han er ikke i tvil om at turene gjør godt for både kroppen og hodet.

–  Når man er ute og går, særlig i variert terreng, beveger man kroppen bedre. Det gjør godt å komme seg ut, særlig i skogen, sier han.

Hans beste tips til de som vil komme seg mer ut, er å ta kontakt med lokale turgrupper.

– Finnes det er turgruppe der du bor, er det en fin måte å komme i gang. Sjansen er stor for at du møter hyggelige jevnaldrende, og kanskje til og med noen kjente.

Det finnes også mye informasjon der ute, som kan hjelpe deg i gang.

– Du finner mange gode turforslag hos din lokale turistforening eller i turbøker skrevet av lokale, sier Viggo.

6 tips for å komme seg ut

  • En fast daglig gåtur. Turen trenger ikke å være lang, det holder å gå en liten tur i eget nærområde.
  • Lag gjerne en avtale. Du kan melde deg inn i en gruppe, eller oppsøke en arena hvor du treffer flere, da blir turen lettere å gjennomføre.
  • Gå eller sykle i stedet for å kjøre korte avstander.
  • Ta med barnebarna. Gå en tur i parken sammen eller ta dem med til nærmeste lekeplass. Dere trenger ikke reise langt for å skape gode minner.
  • Dra ut og plukk bær, sopp eller andre nyttevekster. Høst av naturen samtidig som du holder deg frisk.
  • Skiturer er en fin aktivitet der du bruker hele kroppen. Føler du deg ustø, kan en spark, eller fottur med brodder og staver, være et godt alternativ om vinteren.

(Kilde: Brosjyren «Friluftsliv for seniorer» produsert av Norsk Friluftsliv, med støtte fra Helsedirektoratet)

 

Les mer: Ønsker du mer informasjon og inspirasjon? Sjekk ut www.friluftslivforseniorer.no

Del denne artikkelen