Gåmøte
Gåmøte

Prøv et gåmøte!

Publisert – Sist oppdatert 12.02.2020

Et gåmøte foregår rett og slett utendørs, mens du går – i stedet for å sitte i et møterom på en arbeidsplass.

Det er faktisk mulig å kombinere nyttige møter med frisk luft og fysisk aktivitet. Særlig hvis det ikke er for mange på møtet, og spesielt når formålet er å diskutere ideer, løse problemer eller ta beslutninger. Forskning viser at selv korte turer i grønne omgivelser demper stress og sletter bekymringer. Dessuten tenker vi ofte mer fritt og kreativt når vi beveger oss, tankene flyter ofte bedre.

-Mangel på aktivitet er en stor utfordring for folkehelsen. Skal vi løse dette, må vi legge mer fysisk aktivitet inn i hverdagens. Klarer vi å integrere fysisk aktivitet inn i daglige gjøremål, ikke bare ha det som tilleggsaktivitet, vil vi ha mye å tjene, både som individer og samfunn. Gåmøter kan være en måte for norske arbeidstakere å få beveget seg mer i hverdagen, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Nylig ble en brosjyre med 15 tips til grønne gåmøter i Oslo sentrum oversendt til Stortinget – med en oppfordring til alle representantene om å prøve et gåmøte. – Når vi nå går inn i den mørkeste tiden av året, blir det ekstra viktig å stikke hodet ut i dagslyset i løpet av arbeidsdagen, gjerne i grønne omgivelser som en parker eller tursti i nærmiljøet.

-Gåmøter bør kunne tas i bruk av mange norsk arbeidsplasser, både i det private og det offentlige. Vi i Norsk Friluftsliv gjør det, og vi håper flere lar seg inspirere til å prøve gåmøter på jobben, sier Heimdal.

 

Gode tips når du skal invitere noen på et gåmøte:

Alle møter kan gjøres til gåmøter, men et gåmøte passer spesielt godt når formålet er å informere, diskutere nye strategier eller ideer, løse problemer eller ta beslutninger.

Et gåmøte passer best for små grupper. To til tre personer er optimalt, og helst ikke flere enn fire. Ved større grupper fungerer det best å gå parvis.

Avtal på forhånd at møtet skal være et gåmøte. Da stiller folk med gode sko og nok klær, og ingen blir overrasket.

Sett en tidsramme. 30 minutter passer for de fleste, men både kortere og lengre møter fungerer bra.

Gå i sakte tempo. Et gåmøte skal ikke være en treningsøkt, men en rusletur der deltakerne får beveget seg mens de snakker sammen.

Ta gjerne med noe å notere på. Men unngå å bruke telefonen til notater, den avleder fort oppmerksomheten bort fra møtet.

Gåmøter passer fint året rundt. Ikke la deg stoppe av litt is eller snø, selv om det er en fordel med oppholdsvær.

Det er lurt å avtale hvor turen går. Ha gjerne et konkret mål.

Unngå områder med trafikkstøy og mye mennesker. En tur i grønne områder og parker gir deg arbeidsro og senker stressnivået.

Det er lov å stoppe og ta pauser underveis. Sett dere ned på en benk, ta en kaffe eller bare nyt det å være ute.

Ta gjerne en kjapp oppsummering av konklusjoner før dere går inn igjen.

 

Last ned brosjyren «15 korte turer i Oslo sentrum»

 

Prøv et gåmøte!