Våre ambassadører

Norsk Friluftslivs ambassadører er bosatt fra Alta i nord til Lindesnes i sør, og har som mål inspirere det norske folk til å drive mer med friluftsliv.

– Dette er personer som virkelig har funnet sitt friluftsliv, og som vi håper kan inspirere andre til å komme seg ut litt oftere, sier Synne Kvam, kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv.

Fellesorganisasjonen for 18 friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap, har lagt stor vekt på et vidt spenn i utvelgelsen av ambassadører.

– Ambassadørene er bosatt fra Alta i nord, til Lindesnes i sør, og driver med mange ulike former for friluftsliv. Alle har også sine unike grunner til at de søker seg til naturen. Denne gjengen driver med alt fra nærturer, til høsting av naturen, til korte og lange teltturer og turer på de høyeste toppene, sier Kvam.

Møt Norsk Friluftslivs ambassadører:

Stian Hallén (32) og Siri Vilberg (31)

SLAPPAVLITTDA: Siri Vilberg og Stian Hallén er begge fra Oslo, men bosatt i Tromsø. Begge synes en godværsløpetur på fjellet er noe av det flotteste som finnes.

Hvem er dere?
Vi er opprinnelig fra Oslo og flyttet til Harstad for fire år siden for å kunne nyte mer av den nordnorske naturen. Nå har vi forflyttet oss videre til Tromsø. Stian er lege, Siri jobber frilans med tekst og sosiale medier.

Bosted: Bor i Tromsø.

Hva slags friluftsliv liker dere best å drive med:
Stian går mye på ski, både rando og langrenn, han sykler og løper i terrenget, og klatrer. Han liker bratte og lange prosjekter. Siri er mer bedagelig anlagt, og synes en kort telttur i midnattssol er mer enn nok. Ofte blir det et kompromiss eller en kombinasjon av de to typene friluftsliv.

Hva inspirerte dere til å begynne med friluftsliv:
Vi kommer begge fra aktive friluftsfamilier, så det er rett og slett sånn vi er oppdratt. Stian gikk aktivt på langrenn til han var tidlig i tjueårene, Siri løp mye orientering i tenårene.

Hvem inspirerer dere til å drive friluftsliv i dag:
Stian har en enorm indre motivasjon for å komme seg ut, enten det er skitur rett etter nattevakt på sykehuset, eller teltovernattinger i 20 minus. Siri blir mest inspirert av å se hvor mye det gir Stian å være ute, og lar seg ellers motivere av noen løpeprosjekter her og der. Begge synes en godværsløpetur på fjellet er noe av det flotteste som finnes.

Hva tenker dere om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Vi gleder oss! Vi håper vi kan være med på å vise fram mange ulike typer friluftsliv og inspirere til å bruke naturen på en givende og bærekraftig måte. Det er viktig for oss at så mange som mulig setter pris på naturen, for da tror vi det er lettere å sammen ta godt vare på den. Vi er stolte over å få være ambassadører for Norsk Friluftsliv!

Følg Siri og Stian på Instagram: @siriogstian

Gosia (33 år)

MIKROEVENTYRERE: Gosia og den lille familien er stor tilhenger av mikroeventyr og ønsker å motivere andre polakker til å oppleve friluftslivet. De bor i Bodø for å komme tettere på naturen.

Hvem er du?
Jeg er opprinnelig fra Polen og bor i vakre Bodø sammen med mannen min Zdeno og datteren vår Vivian på 18 måneder. Vi flyttet til Bodø for snart åtte år siden for å komme enda tettere på  villmarka.

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Litt av grunnen til at vi valgte å flytte til Nordland var fordi både mannen min og jeg er veldig glad i lange skiturer på vinteren. Før vi ble forelde var vi mye på små ekspedisjoner eller toppturer med randonee eller fjellski. Etter at Vivian ble født ble vi mer opptatt av lavterskel friluftsliv og mikroeventyr her i Bodø.

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Jeg vokste opp i en mellomstor by i Polen. Det nærmeste jeg kom naturen på den tiden var når vi lekte i parken eller møttes langs elvebredden. Jeg fikk aller første smakebit på friluftslivet som student da vi reiste på fjelltur – og etter det var det ingen vei tilbake. Jeg bestemte meg for å flytte til Norge for å komme enda tettere på naturen.

Det friluftslivet jeg har fått oppleve i Norge kan ikke sammenlignes med noe annet. Jeg lærte at man ikke trenger å bestige det høyeste fjellet, gå de lengste turene eller prestere til en hver tid for å nyte naturen som dette vakre landet har å by på.

Hvem inspirerer deg til å drive friluftsliv i dag:
Veien til friluftslivet er ikke alltid så enkel for nybegynnere. Derfor ønsker vi å gjøre mest mulig friluftsliv med datteren vår mens hun fortsatt var liten. Når jeg var ferdig i mammaperm og egentlig skulle tilbake i jobb, tok jeg to måneder ekstra permisjon for å være mest mulig ute i naturen med henne. Vi ønsket å bygge oss opp som familie ute på tur, sammen. Det er en av de beste avgjørelsene jeg har tatt!

Hva tenker dere om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Jeg synes at det er utrolig spennende å få muligheten til å være ambassadør for Norsk Friluftsliv! For meg har det norske friluftslivet utrolig stor verdi. Siden jeg flyttet til Norge har jeg lært mye om friluftslivet som jeg ikke ante eksisterte da jeg bodde i Polen. Jeg synes at det er noe andre land bør lære seg av Norge, særlig polakker. Det å kunne motivere flere til å komme seg ut, og benytte naturen som verdens medisin, særlig i pandemien, er utrolig meningsfylt for meg! Jeg er veldig glad for den muligheten og gleder meg enormt!

Følg Gosia på Instagram: @gazelawlaponii

Adriana Finstad (40)

SYDLIGST: Adriana Finstad er brasiliansk, og bosatt i Lindesnes – den sydligste kommunen i Norge. 40-åringen begynte med friluftsliv etter en prolaps i ryggen, og fant ut at naturen var en god medisin.

Hvem er du?
Jeg heter Adriana og bor i Spangereid i Lindesnes, Norges sydligste kommune. Jeg er opprinnelig fra Brasil og har bodd i Norge i 14 år. Jeg er gift og har to barn. Jeg jobber som kjemiingeniør på kontrollavdelingen ved GE Healthcare Lindesnes. Ellers er jeg en lett og omgjengelig person, som stort sett er blid og takknemlig.

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Først og fremst nærtur, den turen man rekker å ta i hverdagen. Ofte med mannen og ungene men også med andre turintesserte og alene. Jeg liker å være ute i mitt eget tempo, ha god tid til å kjenne og sanse alt som er rundt meg. Jeg stresser meg ikke gjennom skogen. Jeg sanker sopp og villevekster og liker å fiske.

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Jeg begynte med friluftsliv som opptrening etter en prolaps i ryggen, da jeg ble anbefalt å gå turer i ulendt terreng. Etter den tiden økte interessen min for å være ute, og jeg begynte å se alle de store fordelene dette ga meg, både for min fysiske og mentale helse. Å være i naturen gir meg ro i en hektisk hverdag og hjelper meg gjennom vanskelige perioder med helseutfordringer. Etter hvert har friluftsliv blitt en lidenskap for meg. Naturen stiller ingen krav, du kan komme som du er og være den du er, det er plass til alle uansett hvilken fysisk eller mental tilstand du er i.

Hvem inspirerer deg til å drive friluftsliv i dag:
Jeg følger flere profiler på Instagram for tips, men inspirasjonen kommer ifra selve naturen, jeg er alltid nysgjerrig etter å finne nye plasser å gå på tur, nye topper, å lære om flere sopparter og ville vekster.

Hva tenker du om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Jeg er svært takknemlig for å ha blitt spurt om det. Jeg tror at dette blir gøy og meningsfylt.

Følg Adriana på Instagram: @adrianafinstad

Veronica Skotnes (23 år)

EVENTYRLYSTEN: 23-åringen er nysgjerrig og eventyrlysten. Hun bor fulltid på seilbåten sin «Villekulla» og har en forkjærlighet for et miljøvennlig og bærekraftig friluftsliv.

Hvem er du?
Jeg er oppvokst delvis på Sunnmøre og Østlandet, men fant tidlig ut at jeg trives best nordpå. Derfor bor jeg fulltid på båten min «Villekulla» – som gjør at jeg kan forflytte meg dit jeg vil, helst nord for polarsirkelen. Akkurat nå holder jeg til i Alta i Finnmark, men kan plutselig være i Lofoten eller på Svalbard.

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Jeg er en stor tilhenger av sakte-eventyr! Jeg trives aller best hvis jeg kan tilbringe dage- eller ukevis i samme område, med god tid til å nyte omgivelsene og la været bestemme planene. Derfor foretrekker jeg lange turer på fjell og vidde, med ski og pulk eller med storsekken. Det er da en virkelig får oppleve kontrastene naturen byr på.

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Friluftslivet for meg var et slags ungdomsopprør. Når jeg dro på lange turer alene måtte jeg klare meg selv, og det lå en viss frihetsfølelse i det. Langturene var nok litt på trass også, for det var ingenting som motiverte meg mer enn å få høre at jeg ikke kom til å få det til. Da var det bare å bevise det motsatte, og slik startet det. Til slutt fant jeg etter hvert en kjærlighet til naturen som ble en motivasjon i seg selv.

Hva tenker du om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Jeg setter stor pris på å få være med på å fronte et bærekraftig friluftsliv sammen med Norsk Friluftsliv. Jeg mener at vi som elsker naturen også har et stort ansvar for å ta vare på den, og det er derfor viktig å bevisstgjøre konsekvensene av forbruket vårt i dag. Norsk Friluftsliv er en viktig plattform som når ut til mange, og jeg håper vi kan bidra til å skape essensielle holdningsendringer som kan gjøre friluftslivet mer bærekraftig for framtiden.

Følg Veronica på Instagram: @skotnesve

Friluftsflokken

FRILUFTSFLOKKEN: Mamma Nina Volstad, pappa Oliver Halvorsrød, Vilder på 6 år og Leonora på 3 år.

Hvem er dere?
Vi er familien Volstad/Halvorsrød, bestående av pappa Oliver (40), mamma Nina (40), storebror Vilder (6) og lillesøster Leonora (3). Vi kaller oss Friluftsflokken!

Fra/Bosted:
Nina er halvt engelsk men har vokst opp i Ålesund, mens Oliver er fra Fredrikstad. Vi var lenge skikkelig urbane sentrumsfolk med leilighet på Torshov i Oslo, men nå har vi flytta til Haslum ved Bekkestua, for å ha bedre plass, et supert oppvekstmiljø og enkel tilgang til naturen.

Hva slags friluftsliv liker dere best å drive med:
Mesteparten av friluftslivet vårt skjer med hele familien. Derfor er fokuset vårt ikke bratt, høyt og langt, men det vi kan klare å få mye verdi utav sammen.

Hva inspirerte dere til å begynne med friluftsliv:
Vi kommer ikke fra ihuga friluftsfamilier, og hadde ikke stor friluftsballast da vi fikk barn. Inngangen vår ble at vi plutselig kjente på at vi måtte gi Vilder en eller annen sunn motvekt til alt som er litt feil med samfunnet i dag. Vi kom frem til at naturen var svaret, og innså at de eneste som kom til å gi ham den gaven var oss – så da måtte vi ta oss sammen. Så da bestemte vi oss for å begynne å sove ute et visst antall netter i måneden, for å ta dette på alvor. Gjennom det «prosjektet» har vi blitt skikkelig fans av å sove ute med barna – det er en perfekt, lavterskel, nær og rolig friluftsform, som kan gjøres fullstendig på de minstes premisser. Man trenger nemlig ikke ha kommet seg hverken langt eller høyt eller til noe imponerende sted for «skikkelig friluftsliv» når man skal overnatte – man er allerede fremme!

Hvem inspirerer dere til å drive friluftsliv i dag:
Det er masse flinke folk der ute – inkludert familier! Vi blir spesielt inspirert av de som fremsnakker hvor godt det er for de slitne, moderne hodene og relasjonene våre å komme seg ut, og som deler historiene om hvor viktig friluftsliv er for å hjelpe dem å holde et balansert liv. Vi blir også veldig inspirert av de som kombinerer friluftsliv med et miljøengasjement, og som viser at friluftsliv er mangfoldig og kan tas del i av så og si alle – uansett hva man har kapasitet til. Og selvsagt blir vi inspirert av de som drar til steder der de kan ta de villeste friluftsbilder å vise frem – men vi prøver å balansere dette med å se det vakre og inspirerende også i de som ferdes på flata, sånn som oss. Det finnes vannvittig masse fine øyeblikk der også. Når vi leser, får tekstene i friluftsmagasinet Harvest oss ofte nesten til å gråte, og sitatene fra ringreven Stein P. Aasheim treffer oss rett i hjertet.

Hva tenker dere om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:

Vi er kjempeglade for å ha blitt spurt! Norsk Friluftsliv fronter kjempefine verdier som er helt i tråd med våre egne – noe som er viktig for oss når vi skal jobbe sammen. Det at en liten familieflokk som oss, som kombinerer friluftsliv med et helt vanlig familieliv, skal få lov til å være med og vise hele Norge at friluftsliv virkelig er en verdifull mulighet for alle – det synes vi er stort.

Følg Friluftsflokken på Instagram: @friluftsflokken

Bjørn Henrik Stavdal Johansen (36)

NATURVEILEDEREN: Bjørn Henrik både jobber som, er, og elsker å være naturveileder. Han forelsket seg i naturen som barn, og har beholdt den kjærligheten siden.

Hvem er du?
Naturveileder som profesjon, skaufant av natur.

Jeg vokste opp med skogen som lekeplass, og har drevet aktivt friluftsliv siden barnsben. Natur, dyr og fugler har alltid vært en dyp fascinasjon, og der andre gutter var opptatt av fotball og biler – var jeg mest opptatt av naturdokumentarer, dyrebøker og lekedyr.

Barndommens interesser skulle få en renessanse under studiene midt i Østerdalen, hvor inngående kunnskap om alt som kunne krype, gå, flakse og gro, ble innprentet. Det var nå jeg oppdaget hvor mye ekstra man kunne få ut av friluftsliv med økt kunnskap om naturen man besøkte! Og samtidig hvor nødvendig kunnskap var, for at vi under friluftslivet skal gjøre fornuftige valg og ta de rette hensynene til den fantastiske naturen vi bare er en gjest i.

Naturveiledning ble gjennom disse studiene ikke bare en studieretning, og et veivalg for videre arbeid. Det ble et kall, og en livsstil. Å være naturveileder er ikke noe jeg jobber som. Det er noe jeg er. Og jeg elsker det!

Fra/Bosted:
Født og oppvokst i Skien – bor nå på Flå i Hallingdal

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Sakte friluftsliv! Det jeg liker best er å få være i naturen i mitt eget tempo – og få anledning til å oppleve at tiden glir rolig forbi, i naturens jevne rytme. Det være seg en rolig kveldstur i skogen. Late morgener i telt. Eller lange vandringer over fjell og vidde, sommer som vinter.

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Jeg har blitt spurt mange ganger om hva som fikk meg til å begynne med friluftsliv. For meg er dette et litt underlig spørsmål, for jeg har jo alltid drevet med friluftsliv!

Men interessen fikk en knekk i en periode. Jeg var en tur innom Forsvaret, og der var friluftslivet plutselig tvunget. Hele gleden ved å være ute var borte, sammen med friheten. Det tok faktisk over et år før friluftsinteressen kom tilbake. En lærdom jeg skal ta med meg om jeg en gang får barn. Nettopp det at friluftsliv skal være lystbetont og fritt – ikke preget av mas, kjas og tvang!

Hvem inspirerer deg til å drive friluftsliv i dag:

Hvis noen har vært en pådriver på noe tidspunkt kan jeg jo nevne min mormor – som var en klippe av tålmodighet da jeg som liten pjokk bare «måtte» undersøke denne rotvelten, for så å grave i denne haugen med elgmøkk – og dermed granske denne fine fjæren… På tur med mormor er noe jeg husker som rolige og fine opplevelser, hvor vi sammen lot oss engasjere av alle inntrykkene rundt oss!

Hva tenker du om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Da jeg fikk telefon fra Norsk Friluftsliv om å være ambassadør for dem tenkte jeg umiddelbart – kult! Norsk Friluftsliv er en flott organisasjon som virkelig får satt friluftslivsinteressen på dagsordenen – og å kunne bidra i dette arbeidet gjennom en rolle som ambassadør ser jeg på som udelt positivt!  Jeg brenner jo for å spre interesse, engasjement og nysgjerrighet rundt natur og friluftsliv – og min visjon er å få flere til å bli glad i naturen de har rundt seg!

Jeg er nemlig overbevist om at det du er glad i – det vil du også ta vare på!

Følg Bjørn Henrik på Instagram: @naturveilederen

Helene R. Halsos (26 år)

KRYKKER_I_NATUREN: Helene har en kronisk sykdom som gir henne kroniske smerter der hun må bruke krykker. Heldigvis har hun funnet sin måte å gjøre friluftsliv på i en begrensende hverdag!

Hvem er du?
Mitt navn er Helene og bor i Sogndal, i vakre Sogn. Jeg står bak kontoen @krykker_i_naturen der jeg ønsker å inspirere folk til å bruke naturen på tross av begrensinger! Krykker + friluftsliv = sant!

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Jeg har en sykdom som gjør at jeg er mye avhengig av krykker, og har mye smerter. Likevel tar jeg naturen aktivt i bruk, og friluftslivet jeg driver med er lavterskel og hverdagslig, der turen alltid er målet.  Mye av turene består av å sitte å nyte naturen ved siden av et bål, under stjernehimmelen eller med god mat. Jeg elsker også å søke etter muligheter som kan hjelpe meg å være aktiv i naturen på tross  fysiske utfordringer.

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Jeg har alltid elsket naturen, men det var ikke før etter at jeg ble avhengig av på krykker at jeg begynte å ta naturen aktivt i bruk.  Det var tøft å få en så smertefull sykdom som snudde livet på hodet, og jeg fant god terapi i naturen. Det skal også sies at jeg var redd for alt som het mørke og ild, og synes derfor at det var skummelt å være ute i naturen og for eksempel lage bål. Så det at jeg hadde venner som tok meg med ut og gav meg trygge og gode opplevelser ute i naturen hadde også mye å si for at jeg begynte med friluftsliv.

Hva tenker du om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Det er en ære, rett og slett. Norsk friluftsliv og deres kampanjer er veldig gode, og det har alltid føltes naturlig for meg å slenge meg på disse tidligere. Jeg gleder meg til å lære av det, samtidig som jeg håper at jeg kan være en stemme som fronter friluftsliv for ALLE! Dette blir spennende!

Følg Helene på Instagram: @krykker_i_naturen

Sigbjørn Bøtun (28 år)

SBOTUN: Sigbjørn er en aktiv og allsidig friluftsfyr. Klatring, padling, fjellturer eller skiturer er bare noe av det Sigbjørn liker å gjøre.

Hvem er du?
Jeg er en aktiv sogning bosatt i Oslo! Jeg er veldig glad i utfordringer og er alltid på jakt etter nye måter å oppleve mestring på – spesielt gjennom naturopplevelser og friluftsliv.

Hva slags friluftsliv liker du best å drive med:
Jeg er glad i høyder, utsikt, utfordringer og store opplevelser. Derfor alt av ekstremsport på et ekstremt lavt nivå. Deriblant er kajakk, klatring, randonee og telemarkski favorittene! Jeg jakter alltid på å kunne utfordre meg selv fysisk og teknisk, samtidig som jeg fokuserer på naturopplevelsene. Hva er vel bedre enn å cruise nedover Sognefjellene i solnedgangen med utsikt utover fjorden?

Hva inspirerte deg til å begynne med friluftsliv:
Det må være oppveksten min. Jeg tror det er umulig å ikke bli glad i naturen når man har fjell og fjord som nærmeste nabo, der man får friluftsliv inn med morsmelka. Friluftsliv ble rett og slett en helt naturlig og viktig del av oppveksten min.

Hva tenker du om å være ambassadør for Norsk Friluftsliv:
Jeg ser fram til å dele mine friluftsøyeblikk i samarbeidet med Norsk Friluftsliv. Jeg håper jeg kan være med å inspirere folk til å finne og teste nye aktiviteter og former for friluftsliv!