FYSAK, friminutt, kroppsøving

Publisert – Sist oppdatert 26.03.2020

I disse tider der man kommer til å være mye inne er det ekstra viktig med fysisk aktivitet og helst frisk luft i tillegg. Mange av de aktivitetene vi har hatt med elevene tidligere har gått på lek, konkurranser, samarbeid og lagarbeid. Noe av målet med å bruke naturen som læringsarena har vært å jobbe… Read more »

I disse tider der man kommer til å være mye inne er det ekstra viktig med fysisk aktivitet og helst frisk luft i tillegg.

Mange av de aktivitetene vi har hatt med elevene tidligere har gått på lek, konkurranser, samarbeid og lagarbeid. Noe av målet med å bruke naturen som læringsarena har vært å jobbe med relasjoner – dette blir også vanskeligere nå. Vi må derfor tenke litt annerledes og gjøre litt om på kjente aktiviteter slik at elevene får rørt på seg og samtidig har det litt gøy. Stafettene gjøres om fra å konkurrere mellom lag til å bli : hvor raskt klarer du å løse oppgaven. Vi mener at konkurranser i uteskole, friminutt/ pauseaktiviteter og FYSAK bør ha elementer av både ferdighet og flaks.

Vi forslår at elevene får en aktivitet til hver skoledag, så kan de sjekke uken etter om der gjør den raskere eller har mer eller mindre flaks uken etter.

MANDAG. Terning trim. Velg ut 5 forskjellige treningsaktiviteter elevene skal gjøre. Vi har valgt at terningkast 1 gir 10 stepp-ups på stol, terningkast 2 gir 20 hopp med hoppetau, terningkast 3 gir 3 runder rundt et tre, terningkast 4 gir kryping under benk 4 ganger, terningkast 5 gir 5 armhevinger. Treningkast 6 gir ingen aktivitet, men man får ett poeng. Eleven finner frem de forskjellige tingene (gjerne ute). Finn 10 like ting som kan være poeng (kongler, steiner, brikker) og sett dem dere aktivitetene utføres. Eleven har treningen og oversikt over hva terningkastene betyr mer enn 5 meter fra der aktivitetene skal gjøres. Start tiden og kast terningen. Hvis man får 1, 2, 3, 4 eller 5 så må man utføre de tingene terningkastet gir før du kaster terningen på nytt. Hvis man får 6 når man kaster terningen så løper man bare bort og henter en av konglene (eller det som skulle markere ett poeng) og tar den med tilbake for å kaste terningen på nytt. Fortsett til du har samlet 10 poeng. Stopp tiden når den tiende tingen er tatt inn til mål. Det kan bli slitsomt og ta lang tid. Jeg brukte 23 minutter.

TIRSDAG. Kortstokk trim. Elever stokker kortene i en kortstokk og sprer dem (med billedsiden ned) utover et område. Han/hun har med seg et hoppetau og stiller seg et stykke unna. bestemmer seg for en farge (hjerter, ruter, kløver eller spar). Start tiden, hopp 10 hopp og løp så bort til kortene. Snu ett av kortene. Hvis det er riktig farge, tas det med tilbake. Hvis det ikke er riktig farge, legges det ned igjen med billedsiden ned. Eleven må tilbake og hoppe 10 hopp mellom hver gang han/ hun kan snu ett kort. Stopp tiden når alle 13 kortene er funnet. La elevene sortere hver bunke i stigende rekkefølge for å se om det er et mønster – og klarer de eventuelt å forklare det. Jeg brukte 24 minutter og 45 sekunder. Hadde aldri klart å løpe så lenge hvis det ikke var for å løse oppgaven.

ONSDAG. Tallsortering. Elevene lager lapper med tallene 1 – 100 og legger dem i en pose. De velger så fire forskjellige områder (kan markeres med en tau-ring) ett stykke fra startstedet og fra hverandre. Velg så dagens to tall – bør være litt lave. Vi brukte 2 og 3. I den ene ringen skal man legge tall som kun er i 2 gangen, i den andre tall som er kun er i 3 gangen, i den tredje tall som er i både 2 og 3 gangen og i den fjerde tall som hverken er i 2 eller 3 gangen. Start tiden og trekk ett som skal plasseres i riktig ring. Løp tilbake og hent ett nytt tall. Hvor lang tid bruker man på å plassere alle de 100 tallene? Sjekk om man gjør det raskere neste uke eller velg to nye tall.

TORSDAG. Ski/kongleskyting. Elevene trenger en bøtte og 15 kongler eller småsteiner. Dette kan sammenlignes litt med skiskyting. Man velger en start/mål plass og en standplass. Legg konglene ved standplassen og sett bøtten ca 3 meter fra standplassen. Hvis man er ute i skogen så lager man en litt lang løperunde som skal løpes før hvert skuddforsøk og en litt kortere runde som skal være strafferundene. Hvis man har mindre plass så kan runden før hvert skuddforsøk for eksempel være 10 sittupe, 10 armhevinger, 10 spenst-hopp og planken i 1 minutt og strafferundene kan være 20 hopp med hoppetau. Man starter tiden og løper runden før første kasting på standplass. I første kasting står man oppe. Kast 5 kongler. For hver bom får man en strafferunde. Løp så den lange runden før andre kasting. Denne gangen må man ha ett kne i bakken. Kast 5 kongler, eventuelle strafferunder og lang runde før trede kasting. Ved tredje kasting må man ha en albue i bakken. Kast 5 kongler og ta eventuelle strafferunder før man løper i mål og stopper tiden. Denne kan forbedres neste uke enten ved at man løper raskere eller kaster mer presist.

FREDAG. Hinderløype. La elevene lage en hinderløype som gir dem litt utfordring. Hvis man lager den ute kan man hoppe over steiner, klatre i trær, krype under greiner, flytte på stokker og mye annet. Hvis man bor i nord kan man lage hinder av snøen og det er en stor utfordring bare å bevege seg i snøen. Hvis man har mindre plass, kan hinderløypa bestå i å gjennomføre forskjellige øvelser som å gå opp og ned på en stol 10 ganger, krype under et bord 5 ganger, løpe rundt en flaske 4 ganger, sitte 90 grader på en vegg i ett minutt, hoppe over en bøtte 10 ganger og så videre. Gjennomfør hinderløypen tre ganger med en pause mellom hver gang. Klarer du det raskere neste uke?

Andre pausetips. Aktiviteter man fortsatt kan holde på med – hvis man holder avstand er for eksempel frisbeegolf, turorientering og stolpejakt, jogging, lengdehopp, kast med ball og sykling. For noen kan det være gøy å utfordre seg selv på å lære seg noen triks. I tillegg til at fotball, håndball, basketball, innebandy og andre ballspill er lagspill så kan man også øve seg på triksing. Man kan til og med bli verdensmestere i dette. Trikset som Jon Almaas har trent på og som var en utfordring på «Alle mot 1» er å samle 5 terninger i en plastkopp og få dem til å stå i et tårn. Dette ligger det mange tips om på Youtube. Dere kan lage en klasseutfordring om hvem som klarer å spinne en frisbee, ball eller bok lengst på en finger. Det finnes mange ball-leker fra gamle dager er man kastet en liten ball mot en vegg og tok imot på forskjellige måter. Flippe flaske var en stor greie for ikke så mange år siden. Flippe fyrstikkesker gjorde man i «gamledager». Legg fem småsteiner på rad, bruk en hånd, kast en stein opp i luften, plukk opp en til og fang den du kastet opp – fortsett til du har alle i hånden. Velg en ting dere vil bli gode på og øv litt hver dag.

Friluftsglede har så mange goder forslag til aktiviteter at man kan holde på helt frem til sommeren.

Trening via nett. En del treningssteder som har treninger på nett har tipset om dette nå og noen som i utgangspunktet er lukkede nettsteder har åpnet for at alle kan bruke dem.

Sterk helse, Trening og kompetanse og SATS – tren hjemme, har begge videoer man kan følge.

På LiveGym – skole kan man finne aktiviteter som passer til trinn, bestemme tid og fag det kan kobles til.

 

Del denne artikkelen