Vi møtes på Frisklivssentralen på Jorekstad for felles avreise kl.09.00. Man kan også møte direkte på P-plassen i Dørdalen langs Peer Gynt vegen kl.10.00. Ta med niste, drikke og klær for været! Vi følger traktorvegen fra p-plassen i Dørdalen, skilt til Gråkampen, 4,2 km. I starten er det jevn stigning. På toppen etter 1 km velger vi videre kurs utfra vannstand. Alt.1: Er det lav vannstand så følger vi stien rett fram 0,9 km mot Gjeterhytta og videre mot Gråkampen. Alt. 2: Er det høy vannstand, så tar vi stien på vestsida av Skjellbreia og opp til Storrøgna 1,1 km. Vi følger den merka stien bort til Gjeterhytta og eventuelt opp på Gråkampen. Man kan stoppe når man vil, og turen går tilbake samme vei.