Bli med på en stemningsfull tur gjennom vakre Romeriksåsen. Dette en variert rundtur på grusvei og sti hvor vi går fra Grøsåkervangen via Bekkestua og Storøyungen, og deretter tilbake til Grøsåkervangen.
Dato og tidspunkt: Lørdag 13. juni kl. 10.00 - ca kl. 13.00
Oppmøte: Grøsåkervangen, Holter i Nannestad Kommune. Følg Øyungsvegen i ca. 6.1 kilometer. Parkering på høyre side av vegen.
Turbeskrivelse:
Turen starter rolig fra Grøsåkervangen, der vi starter vandringen på skogsvei. Her får du en myk start som er perfekt for å finne turflyten. Vi passerer den sjarmerende ubetjente DNT-koia Bekkestua, der du ved en senere anledning har mulighet til å leie deg inn både sommer og vinter.
Heretter beveger vi oss på turstier som fører oss mot innsjøen Storøyungen, en vakker perle som er demmet opp med en gammel steindemning i sydenden. Stien er lett å gå på, men noen få bratte partier både opp og ned må man regne med. Gode tursko er nødvendig slik at man har godt grep over eventuelle våte eller glatte partier.
Langs bredden av Storøyungen finner vi oss et fint sted for en rast med matpakka vi har med i sekken.
Etter å ha ladet batteriene ved vannet går turen tilbake gjennom nye stier via Bekkestua og tilbake til Grøsåkervangen.
Turen tar ca. 3 timer inkludert matpause. Høydemeter ca. 100m. Dette er en enkel tur som ikke krever alt for mye tur-erfaring, men litt utholdenhet bør man ha.
Bekledning og utstyr:
Husk å kle deg etter været. Gode tursko. Ta med mat, drikke og sitteunderlag til pause underveis.
Annen info:
Dette er en gratis tur uten påmelding, og du er velkommen enten du er DNT-medlem eller ikke. Vi oppfordrer likevel alle til å melde seg inn i DNT for å bistå oss i vårt arbeid. Her kan du møte andre turvenner, dra på tur med andre og være sosial.
Turleder: Anita med hunden Nala